قصة "الأسد والثور" من كتاب كليلة ودمنة

كل الأقسام / كليلة ودمنة

في أحد الأيام في غابة كبيرة مليئة بالحيوانات، كان الأسد ملك الغابة قاعد في قصره داخل الغابة. كان الأسد قويًا جدًا، وهو اللي يحكم كل الحيوانات، لكن رغم قوته، كان عنده مشكلة صغيرة. كان دايمًا بيحس إنه لوحده في القمة، ومحدش ممكن ينافسه. الأسد كان عايش في قلق وبيفكر دايمًا لو في حيوان تاني ممكن ينافسه في القوة.

وفي يوم من الأيام، شاف الأسد ثور كبير بيعدي من قدامه وهو بيشيل شوية حشائش عشان ياخدهم معاه لبيته. الأسد شاف الثور، وفكر في نفسه وقال: "ده حيوان قوي جدًا. لو قدر يوقف قدامي في معركة، ممكن يسبب لي مشكلة. لكن لازم أتأكد إذا كان ممكن أسيطر عليه."

فكر الأسد وقال: "أنا مش هسيب الثور ده عايش في الغابة من غير ما أعرف عن قوته الحقيقية."

راح الأسد عند الثور وقال له: "يا ثور، أنت حيوان قوي جدًا، بس أنا عايز أعرف، لو دخلت معاك في معركة، مين فينا هيفوز؟"

الثور، اللي كان معروف بالهدوء والطبع الطيب، قال: "يا ملك الغابة، أنا مش بحب العنف. أنا مش جاي هنا علشان أتنافس معك أو أخوض في معركة. أنا كل اللي عايزه أعيش في سلام وأعمل شغلي في الغابة."

الأسد ضحك وقال: "مستحيل! أنت مش عارف قد إيه أنا قوي! لازم توري لي قوتك في معركة علشان أثبت لك إن مين فينا هو الأقوى."

الثور حس إن الأسد مش هيسيب الموضوع بسهولة، فقرر يجاوبه بحكمة. قال: "يا ملك الغابة، إذا كنت مصمم على المعركة، أنا مش هرفضها. بس قبل ما نبدأ، في حاجة مهمة لازم تعرفها."

الأسد نظر له وقال: "إيه هي؟"

الثور قال: "اللي أنت شايفه فيا من قوة هي قدرة على العمل والتحمل. مش شرط إن القوة تكون في المعركة. القوة الحقيقية هي إنك تكون قادر على استخدام حكمتك في الوقت الصح. لما تكون في موقف صعب، الحكمة هي اللي هتساعدك أكتر من القوة."

الأسد سكت شوية وهو بيفكر في كلام الثور، وقال: "أنا ممكن أكون أذكى منك، بس إنت مش هتقدر تسيطر عليَّ في المعركة."

الثور قال بهدوء: "أنا مش عايز أسيطر عليك، لكن أنا بس عايز أقول لك إنه مش كل معركة لازم تتحسم بالقوة. القوة الحقيقية هي قدرتك على السيطرة على نفسك وعقلك."

الأسد، اللي كان حاسس بالغيرة من كلام الثور، قرر إنه يختبره. قال: "خليني أوريك القوة. تعالى نتسابق ونشوف مين فينا أسرع."

الثور وافق على التحدي وقال: "تمام، لكن لازم نكون في مسار واحد علشان نعرف مين فينا الأسرع."

وبدأ السباق بين الأسد والثور. الأسد كان بيجري بسرعة كبيرة لأنه كان قوي جدًا. لكن الثور كان بيجري بثبات وبهدوء. في وسط السباق، الأسد بدأ يحس بتعب، بينما الثور ظل مستمر في الجري بنفس السرعة.

الأمر اللي فاجأ الأسد هو إن الثور، اللي كان ظاهر عليه إنه مش سريع زي الأسد، قدر يسبقه في النهاية. والأسد، اللي كان متعود دايمًا على الفوز، تفاجأ جدًا.

الثور لما وصل لنهاية المسار، وقف وقال للأسد: "يا ملك الغابة، زي ما شفت، مش كل حاجة هتتحكم بالقوة. في بعض الأحيان، الاستمرارية والثبات هما اللي بيحققوا النجاح."

الأسد وقف وهو بيتنفس بشدة، وقال: "أنا معترف إنك كنت أسرع مني. كنت فاكر إن القوة بتكون في السرعة، لكن دلوقتي فهمت إن القوة الحقيقية في الصبر والتحمل."

الثور قال بابتسامة: "القوة مش بس في السرعة أو المعركة، القوة الحقيقية هي إنك تعرف وقت التوقف ووقت الاستمرار. لما تبقى عندك حكمة، هتقدر تستخدم قوتك بشكل أفضل."

الأسد بعد ما سمع كلام الثور، بدأ يفكر في نفسه. وعرف إن القوة مش بس في العضلات أو السرعة، لكن كمان في الحكمة والقدرة على اتخاذ القرارات الصح. ومن اليوم ده، بدأ الأسد يغير طريقة تفكيره، ويعرف إن القوة مش بس في الحروب والمعارك، ولكن كمان في كيفية استخدام العقل والحكمة.

الدرس المستفاد:

الدرس المهم من القصة دي هو إن القوة الحقيقية مش دايمًا في العضلات أو السرعة. الحكمة والصبر مهمين جدًا علشان نعرف نتعامل مع المواقف بحكمة. الإنسان أو الحيوان القوي هو اللي يعرف الوقت الصح للتصرف والوقت الصح للتوقف. القوة الحقيقية هي القدرة على التحكم في النفس واتخاذ القرارات اللي تخدم الخير.

 

 

التعليقات